Forveksler du strategi med mål og planer kan det få negative konsekvenser!
Er du klar over hvilke risiko dere ledere utsetter bedriften og ansatte for når dere misforstår hva strategi er?
➡ Høsten er en tid hvor mange bedrifter velger å jobbe med sine strategier for neste år. Jeg ønsker derfor å bidra med noen råd som kan gjøre utfallet av dette strategiarbeidet mer positivt for både kunder, ansatte, ledere og bedriftenes eiere.
📉 Dessverre er det veldig mange ledere som forveksler mål og tilhørende planer med strategi. Denne misforståelsen kan få svært negative konsekvenser for bedriftens utvikling. Driftsmarginen i norske bedrifter har de siste årene variert mellom 5.2 til 5.7 prosent.
↘ Med en så lav lønnsomhet er det krevende for bedrifter å overleve «eksterne sjokk» som nye konkurrenter, ny teknologi, covid og strømkriser for å nevne noen eksempler.
📊 Utfordringen norske bedrifter står overfor nå er at disse eksterne sjokkene kommer stadig hyppigere. Med lav lønnsomhet er det vanskelig å tilpasse bedriften til endringene i markedsforhold.
❓ Min erfaring er at forvekslingen av mål og strategi er den viktigste forklaringen til denne lave lønnsomheten.
🥅 Min erfaring er at mellom 95 og 99 prosent av ledere beskriver strategi som en aktivitet hvor man setter mål og lager planer for å nå disse målene.
⁉ Jeg har stor forståelse for hvorfor så mange forveksler mål med strategi. De aller fleste ledere har lært «strategi» via sine tidligere ledere, gjennom bøker som har en tittel som inneholder ordet «strategi» for å selge mer, eller via konsulenter som dessverre også forveksler mål med strategi. Det er nok ingen som bevisst har gått inn for å føre noen bak lyset med denne «vranglæren», det er nok heller en konsekvens av at det er så mye enklere å jobbe med mål og planer enn å jobbe med å beskrive hvordan man skaper verdi.
🤔 Mål og planer er noe konkret og noe alle kan forholde seg til, mens strategi beskriver hvordan man skaper verdi for alle involverte parter. Logikken i verdiskaping og hvordan dette henger sammen med forretningslogikken i bedriften krever mye tankevirksomhet og en type kunnskap som de fleste av oss ikke lærer verken på jobb eller på skolebenken.
🛠 I denne korte videoen forklarer jeg noen enkle grep ledere kan ta for å kalibrere sine mål og planer med logikken i en strategi!
🖼 Formålet med denne videoen er å gi deg et enkelt rammeverk som gir bedriftens mål og planer en bedre strategisk logikk.